Säffle kanal






Den enda slussen i Säffle kanal




Vy över kanalens södra inlopp


Säffle kanal är en kanal i Sverige mellan Vänern och Glafsfjorden. Kanalen är cirka 41[1]nautiska mil (cirka 75 km) och byggdes 1835-37, delvis efter ritningar av Baltzar von Platen. Den invigdes 11 oktober 1837 av kung Karl XIV Johan. Nivåskillnaden är en meter, varför det räcker med den enda slussen i Säffle. Kanalens tillkomst främjade Arvikas och Säffles utveckling och befolkningstillväxt.


År 1939 var ett rekordår för Säffle kanal med närmare 290 000 ton fraktgods genom slussen i Säffle. Därefter har järnvägs- och landsvägstransporter efter hand utkonkurrerat godstrafiken på kanalen. Från 1960-talet har nyttotrafiken ersatts av turisttrafik.


Seglationssäsongen är juni — augusti.


Max tillåten fartygsstorlek är:



  • Längd 42 m

  • Bredd 7,5 m

  • Djupgående 3 m

  • Segelfri höjd 16 m.


Fartbegränsning 6 knop.


Hamnar finns vid Arvika, Högsäter, Nysäter och Säffle.


Sex broar korsar kanalen. De ligger i Säffle (gatubron, E45-bron och järnvägsbron, alla öppningsbara), Nysäter (E18, fast bro och en mindre öppningsbar bro) och väg 175 över Glafsfjorden (fast).


1991 kostade enbart slussning eller broöppning 75 kr; både slussning och broöppning 125 kr.


Kanalen lyder under Trollhätte kanalverk.





Referenser |



Noter |




  1. ^ ”Säffle kanal”. Sjöfartsverket. 31 maj 2015. http://www.sjofartsverket.se/sv/Batliv/Saffle-kanal/. 



Övriga källor |




  • Sveriges turistråd, Produktbanken, (Stockholm 1991).


  • Sjöfartsverket, Säffle Kanal.

  • Säffle kanal (Säffle kommuns sajt)




Popular posts from this blog

An IMO inspired problem

Management

Investment