Metro de Santiago




.mw-parser-output .infobox{border:1px solid #aaa;background-color:#f9f9f9;color:black;margin:.5em 0 .5em 1em;padding:.2em;float:right;clear:right;width:22em;text-align:left;font-size:88%;line-height:1.6em}.mw-parser-output .infobox td,.mw-parser-output .infobox th{vertical-align:top;padding:0 .2em}.mw-parser-output .infobox caption{font-size:larger}.mw-parser-output .infobox.bordered{border-collapse:collapse}.mw-parser-output .infobox.bordered td,.mw-parser-output .infobox.bordered th{border:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless td,.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless th{border:0}.mw-parser-output .infobox-showbutton .mw-collapsible-text{color:inherit}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow th{border:0;border-top:1px solid #aaa;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow th{border:0;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.geography{border:1px solid #ccd2d9;text-align:left;border-collapse:collapse;line-height:1.2em;font-size:90%}.mw-parser-output .infobox.geography td,.mw-parser-output .infobox.geography th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow th{border:0;padding:0 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow th{border-top:0;border-bottom:solid 1px #ccd2d9;padding:0 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .maptable td,.mw-parser-output .infobox.geography .maptable th{border:0;padding:0}




















































Santiagos metro Santiagos tunnelbana
Tobalaba 815.jpg
Tåg vid stationen Tobalaba.

Allmänt
Plats
Chile Chile, Santiago
Antal linjer 5 st
Antal hållplatser 108
Turtäthet ≥ 2 min
Antal passagerare 648.7 million (2012)[1]
Organisation
Invigd 15 September 1975[2]
Trafikoperatör Metro S.A
Tekniska fakta
Banlängd 103 kilometer
Spårvidd 1435 millimeter
Hastighet 40–80 km/h
Matning Strömskena



Linjekarta



Linje 3 och 6 under konstruktion. Planerade förlängningen av linjerna 2 och 3.



Metro de Santiago är tunnelbanesystemet i Chiles huvudstad Santiago. Tunnelbanenätet består av fem linjer, 108 stationer med en sträckning på 103 kilometer. Tunnelbanan invigdes 1975 och anses vara en av de modernaste i Latinamerika och den andra största i utsträckning efter Mexico Citys tunnelbana.[3] Tunnelbanan drivs och ägs av det statsägda företaget Metro S.A. Dagligen åker 2,5 miljoner passagerare tunnelbanan i Santiago.[4] Rekordsiffran för antalet uppmätta passagerare per dag var 2 780 666 den 31 oktober 2012.[5]
Utöver de nuvarande fem linjerna är ytterligare två, linje 3 och linje 6 under konstruktion och beräknas vara färdiga någon gång mellan 2017 och 2018. Linje 6 kommer att vara 15,3 km lång, trafikera kommunerna Cerillos och Providencia och ha 12 stationer. Linje 3 kommer att gå mellan kommunerna Quilicura och La Reina och kommer att bestå av 22 nya stationer på totalt 21,7 kilometer.
Även linje 2 kommer att förlängas till kommunerna El Bosque och San Bernardo med 8,8 km och 7 nya stationer till 2020.[6]
Planer på en ny linje, linje 7 har påbörjats för att avlasta linje 1.[7]



Tunnelbanan är del av Santiagos kollektivtrafiksystem Transantiago.




Santiagos tunnelbanelogo




Innehåll






  • 1 Historia


  • 2 Invigningshistorik


  • 3 Stationer


  • 4 Vagnar


  • 5 Bildgalleri


  • 6 Se även


  • 7 Referenser


    • 7.1 Noter


    • 7.2 Källor




  • 8 Externa länkar





Historia |


Idén att bygga en tunnelbana föddes år 1944 som ett försök att lösa de stora trafikproblemen i staden som resultat av den stora befolkningsökningen på 1930-talet..[8] 1968 presenterades ett förslag med fem tunnelbanelinjer på totalt 60 kilometer spår, som skulle stå klart till 1990. Bygget av tunnelbanan påbörjades den 29 maj 1969.


Tunnelbanan invigdes den 15 september 1975. Den första linjen, linje 1 följde huvudgatan i Santiago, Avenida Libertador General Bernardo O'Higgins (vanligtvis kallat Alameda) och gick från stationerna San Pablo till La Moneda. Linje 1 förlängdes de kommande åren till stationerna El Salvador och senare till Escuela Militar 1980.


I mars 1978 invigdes linje 2 som gick från stationen Los Héroes söderut till Franklin, samma år utvidgades linjen längre söderut till Lo Ovalle.


1982 drabbades landet av en allvarlig ekonomisk kris och 1985 orsakade en kraftig jordbävning stor förödelse i stora delar av landet. Dessa händelser bromsade byggandet av tunnelbanan då pengar avsedda för tunnelbaneutbyggnaden användes till återuppbyggnad av landet. De kommande åren förlängdes linje 2 norrut, från Los Héroes till stationen Mapocho (som senare bytte namn till Puente Cal y Canto).




Planer för tunnelbanan till 1987 enligt originalskisserna.


Under 1980-talet ökade befolkningen kraftigt i Santiagos södra kommuner La Florida och Puente Alto vilket ledde till att planerna på en tredje linje ändrades. 1991 beslutades det att en ny linje skulle börja byggas. Den 5 april 1997 invigdes den nya linjen (linje 5) och innebar en ökning på 10,3 kilometer och gick från Baquedano till Bellavista de La Florida. Några år senare, 2000, invigdes en förlängning av linje 5 norrut, från Baquedano till Santa Ana.


Chiles goda ekonomiska tillväxt ledde till att utbyggnaden av tunnelbanenätet tog fart i början av 2000-talet. Utbyggnaden av linje 2 och 5 presenterades och dessutom presenterades planer på två nya linjer, linje 4 och linje 4A. Först invigdes sträckan Santa Ana till Quinta Normal på linje 5 och senare även från Bellavista de La Florida till Vicente Valdés. Linje 2 invigdes både norrut och söderut: norrut från Puente Cal y Canto till Einstein (i två etapper, den första till Cerro Blanco, söderut från Lo Ovalle till La Cisterna. Alla nämnda utbyggnader invigdes mellan 2004 och 2005.


Linje 4 och 4A invigdes i etapper från november 2005 till augusti 2006. Först invigdes sträckan Vicente Valdés till Plaza de Puente Alto i söder, därefter sträckan Tobalaba till Grecia längre norrut. De kopplades senare ihop i och med att sträckan Grecia-Vicente Valdés invigdes. Därefter invigdes linje 4A i sin helhet, med invigningen av de sex stationerna mellan La Cisterna och Vicuña Mackenna. I slutet av 2006 invigdes även linje 2 norrut, från Einstein till Vespucio Norte.


I början av 2010 förlängdes linje 5 genom invigningen av fem nya stationer från Quinta Normal till Pudahuel, som senare år 2011 förlängdes ytterligare genom att gå till Plaza de Maipú. Även linje 1 förlängdes i början av 2010, då den förlängdes från Escuela Militar till Los Dominicos.



Invigningshistorik |


































































































































































































































































Linje
Längd (km)
Stationer
Första invigning
Stationstyper

Santiago de Chile L1.svg

San Pablo - La Moneda
8,2 km
12

15 sep 1975
Underjordiska

Santiago de Chile L1.svg

La Moneda - Salvador
3,2 km
5

31 mar 1977
Underjordiska

Santiago de Chile L2.svg

Los Héroes - Franklin
4,9 km
4

31 mar 1978
Ytliga

Santiago de Chile L2.svg

Franklin - Lo Ovalle
4,8 km
6

21 dec 1978
Underjordiska

Santiago de Chile L1.svg

Salvador - Escuela Militar
4,5 km
6

22 aug 1980
Underjordiska

Santiago de Chile L2.svg

Los Héroes - Puente Cal y Canto
1,7 km
2

15 sep 1987
Ytstationer

Santiago de Chile L5.svg

Baquedano - Bellavista de La Florida
10,3 km
11

5 apr 1997
Underjordiska/Viadukter

Santiago de Chile L5.svg

Baquedano - Santa Ana
2,7 km
2

4 mar 2000
Underjordiska

Santiago de Chile L5.svg

Santa Ana - Quinta Normal
1,9 km
2

31 mar 2004
Underjordiska

Santiago de Chile L2.svg

Puente Cal y Canto - Cerro Blanco
1,6 km
2

8 sep 2004
Underjordiska

Santiago de Chile L2.svg

Lo Ovalle - La Cisterna
2,1 km
2

22 dec 2004
Underjordiska

Santiago de Chile L2.svg

Cerro Blanco - Einstein
1,9 km
2

25 nov 2005
Underjordiska

Santiago de Chile L5.svg

Bellavista de La Florida - Vicente Valdés
0,6 km
1

30 nov 2005
Underjordiska

Santiago de Chile L4.svg

Vicente Valdés - Plaza de Puente Alto
10,9 km
9

30 nov 2005
Underjordiska/Viadukter

Santiago de Chile L4.svg

Tobalaba - Grecia
7,7 km
7

30 nov 2005
Underjordiska

Santiago de Chile L4.svg

Grecia - Vicente Valdés
6,1 km
5

2 mar 2006
Ytliga

Santiago de Chile L4A.svg

Vicuña Mackenna - La Cisterna
7,7 km
6

16 aug 2006
Ytliga

Santiago de Chile L2.svg

Einstein - Vespucio Norte
2,4 km
3

december 2006
Underjordiska

Santiago de Chile L4.svg

San José de la Estrella
0 km
1

5 november 2009
Viadukt

Santiago de Chile L1.svg

Escuela Militar - Los Domínicos
4 km
3

7 januari 2010
Underjordiska

Santiago de Chile L5.svg

Quinta Normal - Pudahuel
5,8 km
5

12 januari 2010
Underjordiska

Santiago de Chile L5.svg

Pudahuel - Plaza de Maipú
8 km
7

3 februari 2011
Viadukter

Santiago de Chile L6.svg

Cerrillos - Los Leones
14,8 km
10

2 november 2017
Underjordiska

Santiago de Chile L3.svg

Los Libertadores - Fernando Castillo Velasco
21 km
18

2019
Underjordiska

Santiago de Chile L2.svg
Lo Espejo - Hospital El Pino
5 km
4

2022
Underjordiska

Santiago de Chile L3.svg
EFE Quilicura - Plaza de Quilicura
3,8 km
3

2022
Souterrain

Santiago de Chile L7.svg

Brasil - Estoril
24 km
19

2026
Underjordiska

Santiago de Chile L6.svg
Isidora Goyenechea
1,4 km

1

2026
Underjordiska

Santiago de Chile L8.svg

Los Leones - Puente Alto
20 km
14

2026
Underjordiska

Santiago de Chile L9.svg

Santa Lucía - La Pintana
17 km
12

2026
Underjordiska

Santiago de Chile L4.svg

Plaza de Puente Alto - Bajos de Mena
4,2 km
3

2026
Underjordiska


Stationer |


Santiagos tunnelbana består av fem linjer (1,2, 4, 4A, 5 och 6), men ytterligare två (3 och 7) är under uppbyggnad. De fetstilade är stationer med möjligt byte till andra linjer. De kursiva är under uppbyggnad eller planering.




















Santiago de Chile L1.svg
Linje 1
Väst till öst

Santiago de Chile L2.svg
Linje 2
Norr till syd

Santiago de Chile L4.svg
Linje 4
Norr till syd

Santiago de Chile L4A.svg
Linje 4A
Väst till öst

Santiago de Chile L5.svg
Linje 5
Väst till sydöst

Santiago de Chile L6.svg
Linje 6
Väst till öst



  • San Pablo Santiago de Chile L5.svg

  • Neptuno

  • Pajaritos

  • Las Rejas

  • Ecuador

  • San Alberto Hurtado

  • Universidad de Santiago

  • Estación Central

  • Unión Latinoamericana

  • República


  • Los Héroes Santiago de Chile L2.svg

  • La Moneda


  • Universidad de Chile Santiago de Chile L3.svg

  • Santa Lucía

  • Universidad Católica


  • Baquedano Santiago de Chile L5.svg

  • Salvador

  • Manuel Montt

  • Pedro de Valdivia


  • Los Leones Santiago de Chile L6.svg


  • Tobalaba Santiago de Chile L4.svg

  • El Golf

  • Alcántara

  • Escuela Militar

  • Manquehue

  • Hernando de Magallanes

  • Los Domínicos




  • Vespucio Norte

  • Zapadores

  • Dorsal

  • Einstein

  • Cementerios

  • Cerro Blanco

  • Patronato


  • Puente Cal y Canto Santiago de Chile L3.svg


  • Santa Ana Santiago de Chile L5.svg


  • Los Héroes Santiago de Chile L1.svg

  • Toesca

  • Parque O'Higgins

  • Rondizzoni


  • Franklin Santiago de Chile L6.svg

  • El Llano

  • San Miguel

  • Lo Vial

  • Departamental

  • Ciudad del Niño

  • Lo Ovalle

  • El Parrón


  • La Cisterna Santiago de Chile L4A.svg





  • Tobalaba Santiago de Chile L1.svg

  • Cristóbal Colón

  • Francisco Bilbao

  • Príncipe de Gales

  • Simón Bolívar


  • Plaza Egaña Santiago de Chile L3.svg

  • Los Orientales

  • Grecia

  • Los Presidentes

  • Quilín

  • Las Torres

  • Macul


  • Vicuña Mackenna Santiago de Chile L4A.svg


  • Vicente Valdés Santiago de Chile L5.svg

  • Rojas Magallanes

  • Trinidad

  • San José de la Estrella

  • Los Quillayes

  • Elisa Correa

  • Hospital Sótero del Río

  • Protectora de la Infancia

  • Las Mercedes

  • Plaza de Puente Alto





  • La Cisterna Santiago de Chile L2.svg

  • San Ramón

  • Santa Rosa

  • La Granja

  • Santa Julia


  • Vicuña Mackenna Santiago de Chile L4.svg




  • Plaza de Maipú

  • Santiago Bueras

  • El Sol

  • Monte Tabor

  • Las Parcelas

  • Laguna Sur

  • Barrancas

  • Pudahuel


  • San Pablo Santiago de Chile L1.svg

  • Lo Prado

  • Blanqueado

  • Gruta de Lourdes

  • Quinta Normal

  • Cumming


  • Santa Ana Santiago de Chile L2.svg


  • Plaza de Armas Santiago de Chile L3.svg

  • Bellas Artes


  • Baquedano Santiago de Chile L1.svg

  • Parque Bustamante

  • Santa Isabel


  • Irarrázaval Santiago de Chile L3.svg


  • Ñuble Santiago de Chile L6.svg

  • Rodrigo de Araya

  • Carlos Valdovinos

  • Camino Agrícola

  • San Joaquín

  • Pedrero

  • Mirador

  • Bellavista de La Florida


  • Vicente Valdés Santiago de Chile L4.svg




  • Cerrillos

  • Lo Valledor

  • Presidente Pedro Aguirre Cerda


  • Franklin Santiago de Chile L2.svg

  • Bío-Bio


  • Ñuble Santiago de Chile L5.svg

  • Estadio Nacional


  • Ñuñoa Santiago de Chile L3.svg

  • Inés de Suarez


  • Los Leones Santiago de Chile L1.svg




Vagnar |




Bildgalleri |




Se även |




  • Metro de Valparaíso (Merval),


  • Biotrén i Concepcion



Referenser |



Noter |




  1. ^ ”MEMORIA ANUAL 2012” (på Spanish) (pdf). MEMORIA ANUAL 2012. Metro de Santiago. 13. http://www.metro.cl/files/documentos/memoria2012/memoria-institucional-02-04-13.pdf. Läst 14 september 2013. 


  2. ^ ”Corporativa - Historia - Historia de Metro” (på Spanish). Corporativa - Historia - Historia de Metro. Metro de Santiago. July 1, 2013. http://www.metrosantiago.cl/corporativo/historia. Läst 18 september 2013. 


  3. ^ Gobierno Regional Metropolitano de Santiago. ”Metro de Santiago”. Arkiverad från originalet den 28 september 2007. https://web.archive.org/web/20070928142157/http://www.gobiernosantiago.cl/universitario/capuniv/capital_content/moverse.php. Läst 12 november 2007. 


  4. ^ Montecinos, Francisca (11 de enero de 2013). «Cantidad de pasajeros de Metro aumentó en 8,8 millones en 2012» (SHTML). www.latercera.com. Consultado el 12 de enero de 2013.


  5. ^ Montecinos, Francisca (11 de enero de 2013). «Cantidad de pasajeros de Metro aumentó en 8,8 millones en 2012» (SHTML). www.latercera.com. Consultado el 12 de enero de 2013.


  6. ^ Metro de Santiago (6 de noviembre de 2014). «Ciudadano - Noticias: Más de 600 mil beneficiados tendrá futura extensión de la red de Metro a Quilicura, El Bosque y San Bernardo». Consultado el 6 de noviembre de 2014.


  7. ^ SoyChile.cl (5 de noviembre de 2014). «Bachelet anunció una Línea 7 del Metro y la extensión de las líneas 2 y 3». www.soychile.cl. Consultado el 13 de abril de 2016.


  8. ^ El Mercurio. «Historia del Metro» (Flash). www.emol.com. Consultado el 29 de diciembre de 2007.



Källor |



  • Artikeln är helt eller delvis en översättning av spanskspråkiga Wikipedias version om Metro de Santiago

  • Artikeln är helt eller delvis en översättning av engelskspråkiga Wikipedias version om Santiago Metro



Externa länkar |




  • Metro de Santiago (spanska)


  • Urbanrail.net (engelska)




  • Commons-logo.svg Wikimedia Commons har media som rör Metro de Santiago.
    Bilder & media





Popular posts from this blog

An IMO inspired problem

Management

Has there ever been an instance of an active nuclear power plant within or near a war zone?