Iljusjin Il-28




.mw-parser-output .infobox{border:1px solid #aaa;background-color:#f9f9f9;color:black;margin:.5em 0 .5em 1em;padding:.2em;float:right;clear:right;width:22em;text-align:left;font-size:88%;line-height:1.6em}.mw-parser-output .infobox td,.mw-parser-output .infobox th{vertical-align:top;padding:0 .2em}.mw-parser-output .infobox caption{font-size:larger}.mw-parser-output .infobox.bordered{border-collapse:collapse}.mw-parser-output .infobox.bordered td,.mw-parser-output .infobox.bordered th{border:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless td,.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless th{border:0}.mw-parser-output .infobox-showbutton .mw-collapsible-text{color:inherit}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow th{border:0;border-top:1px solid #aaa;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow th{border:0;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.geography{border:1px solid #ccd2d9;text-align:left;border-collapse:collapse;line-height:1.2em;font-size:90%}.mw-parser-output .infobox.geography td,.mw-parser-output .infobox.geography th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow th{border:0;padding:0 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow th{border-top:0;border-bottom:solid 1px #ccd2d9;padding:0 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .maptable td,.mw-parser-output .infobox.geography .maptable th{border:0;padding:0}
































































































Iljusjin Il-28 Beagle
Iljusin Il-28.svg
Beskrivning
Typ Bombflygplan
Besättning 3 (pilot, bombfällare, skytt)
Första flygning
8 juli 1948
Ursprung
Sovjetunionen Sovjetunionen
Tillverkare Iljusjin
Antal tillverkade 6 316
Data
Längd 17,60 meter
Spännvidd 21,50 meter
Höjd 6,70 meter
Vingyta 60,8 m²
Tomvikt 11 890 kg
Max. startvikt 21 200 kg
Motor(er) 2 × Klimov VK-1
Dragkraft 53,8 kN
Prestanda
Max. hastighet 900 km/h
Transporträckvidd 2 180 km
Max. flyghöjd 12 300 meter
Stigförmåga 900 m/min
Dragkraft/vikt: 1:3,2
Lastförmåga
Lastförmåga 17 700 kg
Beväpning
Beväpning 2 × 23 mm NR-23 akan (i nosen)
2 × 23 mm NR-23 akan (aktertorn)
Bomber 3 000 kg

Iljusjin Il-28 är ett jetbombplan som ursprungligen byggdes för de sovjetiska luftstridskrafterna och var det första sovjetiska jetbombplanet som började tillverkas i stor skala. Flygplanet licenstillverkades i Kina som Hong H-5. NATO kallade både bombflygplanet, spaningsversionen (Il-28R) och torpedbombplanet (Il-28T) för Beagle. Skolversionen (Il-28U) kallades för Mascot. Man har uppskattat att den totala produktionen av Il-28 i de båda länderna är någonstans mellan 2 000 och 6 000 flygplan. Flera hundra flygplan var ännu i tjänst inne på 1990-talet, mer än 40 år efter att tillverkningen inleddes.




Innehåll






  • 1 Historia och konstruktion


  • 2 Användning i Finland


    • 2.1 Varianter




  • 3 Användare


    • 3.1 Civila användare


    • 3.2 Tidigare användare




  • 4 Externa länkar


  • 5 Relaterat innehåll





Historia och konstruktion |


Flygplanet har en konventionell konstruktion, med höga, raka vingar som bär stora motorer. Bombfällaren befinner sig i den inglasade nosen och i bakre delen av flygplanet finns ett kanontorn med två automatkanoner. Dessa egenskaper gör att flygplanet påminner om de bombplan som föregick det under andra världskriget. Den bakåtsvepta fenan, pilotens bubbleformade huv och katapultstol var dock mera lika flygplanen av dess egen era, vilket gjorde flygplanet till en blandning av gamla och nya egenskaper. Landställen fälldes in i motorkåpan och liknar den senare konstruktionen kring den nedlagda Baade-152.




Grundversionen i polska färger


Il-28 exporterades till ett stort antal länder och kom att tjäna i omkring 20 länders flygvapen, allt från Warszawapaktens länder till flygvapen i Mellanöstern och Afrika. Det egyptiska flygvapnet var en av de första kunderna och israelerna prioriterade dessa bombplan när man slog ut flygplan på marken under Suezkrisen, Sexdagarskriget och Jom kippurkriget. Sovjetunionen var i färd med att låta kubanerna starta lokal produktion av flygplanet, men detta avbröts av Kubakrisen, vilken ledde till att Nikita Chrusjtjov sa nej till att inleda produktionen. Flygplanstypen såg begränsad strid i Vietnamkriget och med de sovjetiska styrkorna i Afghanistan. Fyra före detta egyptiska och två före detta sovjetiska Il-28:or (alla med egyptiska besättningar) användes av det nigerianska flygvapnet i Biafrakriget. Jemenitiska Il-28:or deltog i det jemenitska inbördeskriget. Det finländska flygvapnet hade även fyra flygplan av denna typ. De levererades mellan 1961 och 1966 och förblev i tjänst fram till 1980-talet.


Sovjetunionen tog flygplanstypen ur tjänst på 80-talet. De sista sovjetisktillverkade Il-28-bombplanen flög ännu på 90-talet i Egypten. Även i Kina flög flera hundra kinesiskbyggda H-5:or ännu in på 90-talet samt ett mindre antal i Nordkorea och Rumänien. De tre kinesisktillverkade huvudtyperna är bombplanet H-5, solflygplanet HJ-5 och spaningsflygplanet H-5R (HZ-5).



Användning i Finland |


Det första finska Il-28-flygplanet, "NH-1", landade på Uttis flygfält den 28 januari 1960. Den finländska flygplansbeteckningen för detta flygplan "NH" var desamma som initialerna på den sovjetiske ledaren Nikita Chrusjtjov (finsk stavning; "Nikita Hruštšov") och detta ledde snart till att flygplanet fick smeknamnet "Nikita" eller "Nikke". Flygplanen tillhörde Transportdivisionen och deras hemmaflygfält var Uttis. NH-1 var det första jetplanet vid Utti. NH-2 anlände till Finland den 23 juni 1961 och de sista två i januari 1966. Flygplanstypen användes i Finland som målbogserings- flygfotograferings-, sjöbevaknings-, spanings- och luftprovtagningsflygplan.



Varianter |



II-28 Beagle Iraq 1.jpg




  • Il-28 Beagle – bombflygplansversion.


  • Il-28R – spaningsversion.


  • Il-28T – torpedbombplansversion.


  • Il-28P – civil version för Aeroflots posttjänst.


  • Il-28U Mascot – skolversion.


  • H-5 – kinesisk bombplansversion.


  • HJ-5 – kinesisk skolversion.


  • H-5R eller (HZ-5) – kinesisk spaningsversion.


  • B-5 – exportbeteckning för H-5.


  • B-228 – tjeckoslovakiska flygvapnets beteckning.



Användare |




Civila användare |


  • Aeroflot


Tidigare användare |



  • Afghanistan

  • Albanien

  • Algeriet

  • Bulgarien

  • Egypten

  • Finland

  • Indonesien

  • Irak

  • Kina

  • Kuba

  • Marocko

  • Nigeria

  • Nordjemen

  • Nordkorea

  • Nordvietnam

  • Polen

  • Rumänien

  • Somalia

  • Sovjetunionen

  • Sydjemen

  • Syrien

  • Tjeckoslovakien

  • Ungern

  • Vietnam

  • Östtyskland




Externa länkar |


  • Il-28 vid vectorsite.net


Relaterat innehåll |






  • Commons-logo.svg Wikimedia Commons har media som rör Iljusjin Il-28.
    Bilder & media





Popular posts from this blog

An IMO inspired problem

Management

Investment