Mikojan-Gurevitj




Mikojan, Mikojan-Gurevitj eller MiG (ryska: Микоян, Микоян-Гуревич eller МиГ) är en rysk tillverkare av militärflygplan. Ursprungligen var det en sovjetisk designbyrå grundad av armeniern Artiom Mikojan och Michail Gurevitj som "Mikojan-Gurevitj". Vid Mikojans död ströks Gurevitjs namn från byråns namn. "MiG" är byråns prefix.


Inom Nato har man använt egna kodnamn på MiG-planen, som alltid börjar med bokstaven F (Fighter). Dessa är angivna inom citationstecken nedan.
Natobeteckningar för sovjetiska flygplan: Första bokstaven i ordet anger flygplanets huvudfunktion - B omber, C argo, F ighter, H elicopter, M iscellaneous.






Innehåll






  • 1 Lista på MiG-plan


    • 1.1 Produktion


    • 1.2 Experimentflygplan


    • 1.3 Aldrig avslutade


    • 1.4 Påhittade







Lista på MiG-plan |



Produktion |




  • MiG-1, 1940


  • MiG-3, 1941

  • MiG-5


  • MiG-7, 1944


  • MiG-9, "Fargo", 1947


  • MiG-13, 1950

  • MiG-13 (även känd som MiG I-250 (N)), 1945


  • MiG-15, "Fagot", 1948, samtida med F-86 Sabre och användes i Koreakriget


  • MiG-17, "Fresco", 1954


  • MiG-19, "Farmer", 1955, MiGs första överljudsjaktplan


  • MiG-21, "Fishbed", samtida med F-4 Phantom II


  • MiG-23, "Flogger-A", 1974


  • MiG-25, "Foxbat", 1966


  • MiG-27, "Flogger-D/J", 1973, markattackplan baserat på MiG-23.


  • MiG-29, "Fulcrum", 1983, jämförbar med F-16 Fighting Falcon.


  • MiG-31, "Foxhound", 1983, baserad på MiG-25.


  • MiG-33, "Fulcrum", 1989, MiG-29 men med glascockpit.

  • MiG-35



Experimentflygplan |




  • MiG-8, 1945


  • MiG-110, 1995


  • MiG-I270, 1946


  • MiG-AT, 1992


  • MiG-35 MFI objekt 1.44/1.42, 1986-2000



Aldrig avslutade |




  • Spiral, 1965


  • MiG TA-4, c:a 1990, hölgvingad 4-6 pax undsättningsflygplan. Hybrid mellan HooverCraft och flygplan. Skjutande Propeller. Kunde landa på fält med 0.5m höga hinder.


  • MiG 100, c:a 1990, transportplan av Boxer-typ, med 2 bomar monterade i var sin vinge, till stjärtfenan.



Påhittade |




  • MiG-28 använd i filmen Top Gun från 1986. I filmen användes F-5 Tiger II.


  • MiG-31 "Firefox" dök up i två romaner (Firefox och Firefox 2), varav den första filmatiserades som Firefox 1982. För att göra förvirringen större har den riktiga MiG-31 "Foxhound" en sökradar som heter "Foxfire."


  • MiG-37 "Ferret-E" är en plastmodell från Italeri.


MiG använde alltid udda nummer för stridsflygplanen, så även om MiG-8 och MiG-110 finns var de inte stridsflygplan.


.mw-parser-output table.navbox{border:#aaa 1px solid;width:100%;margin:auto;clear:both;font-size:88%;text-align:center;padding:1px}.mw-parser-output table.navbox+table.navbox{margin-top:-1px}.mw-parser-output .navbox-title,.mw-parser-output .navbox-abovebelow,.mw-parser-output table.navbox th{text-align:center;padding-left:1em;padding-right:1em}.mw-parser-output .navbox-thlinkcolor .navbox-title a{color:inherit}.mw-parser-output .nowraplinks a,.mw-parser-output .nowraplinks .selflink{white-space:nowrap}.mw-parser-output .navbox-group{white-space:nowrap;text-align:right;font-weight:bold;padding-left:1em;padding-right:1em}.mw-parser-output .navbox,.mw-parser-output .navbox-subgroup{background:#fdfdfd}.mw-parser-output .navbox-list{border-color:#fdfdfd}.mw-parser-output .navbox-title,.mw-parser-output table.navbox th{background:#b0c4de}.mw-parser-output .navbox-abovebelow,.mw-parser-output .navbox-group,.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-title{background:#d0e0f5}.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-group,.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-abovebelow{background:#deeafa}.mw-parser-output .navbox-even{background:#f7f7f7}.mw-parser-output .navbox-odd{background:transparent}



Popular posts from this blog

An IMO inspired problem

Management

Has there ever been an instance of an active nuclear power plant within or near a war zone?