Dräktighet (sjöfart)





För dräktighet inom biologin, se dräktighet.


Dräktighet är en term som används inom sjöfarten för att ange ett fartygs storlek.


Brutto- och nettodräktighet är två enhetslösa jämförelsetal:



  • Bruttodräktigheten baseras på fartygets totala inneslutna volym.

  • Nettodräktigheten baseras på lastutrymmenas volym. I beräkningen tas även hänsyn till passagerarkapaciteten.


Mätning av dräktighet regleras av den internationella skeppsmätningskonventionen utarbetad av FN-organet IMO 1969 och som trädde i kraft 1982. Tidigare under modern tid användes enheten registerton, historiskt också andra enheter, såsom läster. Dräktighet har dock aldrig angetts i viktenheten ton, utan det är en vanligt förekommande förväxling med volymenheten registerton.




Innehåll






  • 1 Bruttodräktighet


    • 1.1 Beräkning av bruttodräktighet




  • 2 Nettodräktighet


    • 2.1 Beräkning av nettodräktighet




  • 3 Äldre mätmetoder


    • 3.1 Registerton


    • 3.2 Nyläster


    • 3.3 Svåra läster




  • 4 Se även


  • 5 Källor





Bruttodräktighet |


Bruttodräktighet, förkortat GT från det engelska gross tonnage, baseras på fartygets totala inneslutna volym.


Anges dräktigheten i bruttoregisterton, brt, innebär det att fartyget mätts med den före 1982 använda mätmetoden, se rubriken registerton nedan.



Beräkning av bruttodräktighet |


Ett fartygs bruttodräktighet beräknas enligt nedanstående formel:



GT=K1V{displaystyle GT=K_{1}V}


Där V är den sammanlagda volymen av alla fartygets inneslutna utrymmen uttryckt i kubikmeter.


K1=0,2+0,02⋅log10V{displaystyle K_{1}=0{,}2+0{,}02cdot {log_{10}V}}


Nettodräktighet |


Nettodräktighet, förkortat NT från det engelska net tonnage, baseras på lastutrymmenas volym, i beräkningen tas även hänsyn till passagerarkapaciteten. Nettodräktigheten sätts aldrig till mindre än 30% av bruttodräktigheten.


Ett fartyg godkänt för många passagerare kan med den nuvarande mätmetoden ha en större nettodräktighet än bruttodräktighet.


Anges dräktigheten i nettoregisterton, nrt, innebär det att fartyget mätts med den före 1982 använda mätmetoden, se rubriken registerton nedan.



Beräkning av nettodräktighet |


Ett fartygs nettodräktighet beräknas enligt nedanstående formel:


NT=K2Vc(4d3D)2+K3(N1N210){displaystyle NT=K_{2}V_{c}left({frac {4d}{3D}}right)^{2}+K_{3}left(N_{1}{frac {N_{2}}{10}}right)}

Där:




Vc är den sammanlagda volymen av alla fartygets lastutrymmen uttryckt i kubikmeter.


K2 = 0,2 + 0,002 log10Vc

K3=1,25GT+10,00010,000{displaystyle K_{3}=1{,}25{frac {GT+10{,}000}{10{,}000}}}


D = mallat djup midskepps uttryckt i meter.


d = mallat djupgående midskepps uttryckt i meter.

N1 = antal passagerare i hytter med ej fler än 8 sovplatser.

N2 = antal övriga passagerare.


GT = fartygets bruttodräktighet.



Äldre mätmetoder |



Registerton |


Från år 1874 och fram till övergången till nuvarande mätmetod åren 1982–1994 angavs dräktighet i volymenheten registerton, förkortat rt.


Bruttodräktigheten var då fartygets totala inneslutna volym mätt i registerton.


Nettodräktigheten var då volymen av fartygets lastutrymmen, dit räknades även passagerarutrymmen, mätt i registerton.


Enheten registerton skrivs ofta som bruttoregisterton, brt, och nettoregisterton, nrt, när den avser brutto- respektive nettodräktighet.


Ibland används de engelska förkortningarna GRT, gross register tonnage, och NRT, net register tonnage, för brutto- respektive nettodräktighet när de är mätta i registerton.


Till exempel kan en bruttodräktighet på 100 registerton skrivas som bland annat "Bruttodräktighet: 100 rt", "100 brt" eller "GRT: 100". Jämför med ett fartyg mätt med de nuvarande reglerna som vanligtvis får sin bruttodräktighet angiven som "Bruttodräktighet: 100" eller "GT: 100".



Nyläster |


Från 1865 till 1874 angavs dräktighet som vikt i enheten nyläster.



Svåra läster |


Fram till år 1865 angavs dräktighet som vikt i enheten svåra läster, även kallat skeppsläster.



Se även |



  • Tonnage

  • Skeppsmätning



Källor |




  • ”International Convention on Tonnage Measurement of Ships”. International Maritime Organization. http://untreaty.un.org/unts/60001_120000/21/34/00041700.pdf. Läst 18 februari 2011. 


  • Läst i Nordisk familjebok (andra upplagan, 1912)




Popular posts from this blog

An IMO inspired problem

Management

Investment